Перша початкова школа була заснована в селі 1862 року у звичайній селянській хаті. У 1885 р. в ній навчалося 65 школярів, хоча дітей було набагато більше. Це свідчить про те, що навіть початкова освіта була доступна не всім. Першим учителем був Стефан Зальський родом зі села Струтин.
Чотирикласова школа мала тільки одного вчителя й одну шкільну залу, тому вчитель працював у дві зміни. Зранку до обіду були заняття з двома класами, а від полудня до вечора – із наступними двома. Учитель читав лекцію учням одного класу, а другий у цей час писав або тихо читав.
Ані австрійський уряд, ані крайова рада цим не турбувалися, бо за таких обставин не могло бути значних успіхів у навчанні. Головною метою таких шкіл було навчити дітей читати, писати й рахувати по-українськи і по-польськи, бо польська мова була обов'язковою (хоча в Тростянці не було поляків). Закінчивши чотирирічне навчання в народній школі, молодь була зобов'язана двічі на тиждень ходити два роки на «доповнюючу науку».
За цілоденну педагогічну працю вчитель одержував мізерну плату. Учитель мав шкільне поле та великі городи.
Влада вважала сільські школи «конечним лихом», бо ж треба було боротися з безграмотністю щонайменше теоретично, але багато селян дотримувалося погляду, що школа - це тільки тягар для селянина і громади. Окрім того, польська адміністрація вважала освітню працю за «політику», якою учителям було заборонено займатися, бо краще було мати «темного хлопа», використовувати його, аніж освіченого рільника, що знав вартість своєї праці. Селянина використовували поміщики, їхня служба, економи та лісова служба, корчмарі-жиди і частково парохи. Будь-які виступи проти цієї системи вважалися «бунтом», а ініціатором «бунту» міг бути вчитель або священик. За священиками стояла церковна ієрархія, на яку представники влади мусили зважати. А вчителя не було кому боронити, за кожну провину шкільна влада переводила вчителя на гірше місце праці.
При читальнях були аматорські театральні гуртки та хори, якщо було кому таким гуртком керувати. Одного разу у шкільній шопі було знайдено старе фортепіано, яке до школи привезли з панського фільварку. Воно було в поганому стані, понищене. У1886 р поблизу старої школи була зведена нова, яку 1940 р. добудували. У 1908 р. першого вчителя Стефана Зальського замінив Ярослав Свидницький. Після Великої Вітчизняної війни в с. Тростянець була середня школа, філія якої була у Дерев'янках, із 1951 р. - семирічна, потім – восьмирічна. Сьогодні повна назва школи – Тростянецька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів.
Повоєнне лихоліття торкнулося всіх. Згорілі будівлі, бездомні люди, відсутня інфраструктура. Жінки, дівчата чекали своїх коханих із фронту, концтаборів, таборів смерті. Проте село вставало з руїн. Своєю невтомною працею українці відроджували старі звичаї, традиції.
У Тростянці залишилось уціліле старе приміщення чотирикласної школи, яка відчинила двері для дітей села та околиць. 1940 року школу добудували. Вона знаходилася у двоповерхованому будинку. На першому поверсі був клуб, а на другому - власне школа. Ця будівля знаходилася біля церкви. Навчалися ті дівчата й хлопці, які здобували освіту в довоєнні роки. Із навколишніх сіл Ніща, Коварівців, Ярославичів, Луки, Козаків поспішали всі діти в школу с.Тростянець. Першим директором школи був призначений Петровський Ілларіон Романович.
Його дружина, Петровська Неля Миколаївна, теж працювала в школі вчителем математики. Вони мешкали на квартирі в Балушевської Анастасії.
У Тростянецькій школі у 8, 9, 10 класах також навчалися діти з Тернопільської області з таких сіл: Гарбузів, Перепильники, Ярославичі, Гукалівці,. Ці учні жили на квартирах. Завдяки організаторським здібностям директора, його наполегливості, старанням школа стала десятирічкою. За парти сіли учні семирічного віку, поряд із ними - учні-переростки. Навчали учнів педагоги, скеровані на роботу зі східних областей України.
Півстоліття свого життя віддали навчанню й вихованню учнів Алекса Івашків, Варвара Мартинівна (вона поєднала свою дівочу долю зі сільським хлопцем). Нелегко було їм працювати в повоєнні роки. Нічні візити воїнів УПА, облави радянських бійців, організація колгоспів закарбувались у пам'яті. Та завдяки їхній стійкості, мужності, витримці вони користувались повагою у своїх колег.
Непомітно минали роки. Із 1949 року школа змінила свій статус: стала семирічною. Районний відділ освіти скерував на роботу в школу директором звільненого в запас з лав армії військовослужбовця, орденоносця Чорноусова Бориса Лукича, який переїхав сюди зі сім`єю.
Учні навчались, отримували похвальні листи, а згодом закінчували середні школи та вищі навчальні заклади.
Світлини Тростянецької середньої школи перший випуск 1949-1950 р.
Зліва направо сидять: 5 - директор школи Ілларіон Романович Петровський, 7- вчитель хімії Івашків Марта Мартинівна, 8 - крайній праворуч вчитель історії Бігус Зеновій Федорович (1926-1996 р.ж.).
Багато прекрасних людей виплекала природа тростянецьких просторів, напоїла цілющою водою своїх джерел. Хочеться згадати випускників цих років: Дубровського Володимира, Пупко Євгена, дітей із сім'ї Цвігунів, які здобули вищу освіту та стали викладачами вузів, технікумів м. Львова, керівниками підприємств України.
Війна підірвала здоров'я Бориса Лукича. У 1956 році він помер. Його прах покоїться на кладовищі в с. Тростянець. Вихованці школи доглядають його могилу, вшановують його пам'ять.
У 1956 році директором був призначений випускник Дрогобицького педінституту Андрусишин Богдан Миколайович. Його дружина Дозя була вчителькою молодших класів. Вони проживали на квартирі Маліновської Теклі.
Богдан Миколайович за професією вчитель української мови та літератури. На уроках прищеплював любов до рідного слова, української землі. Прекрасний господар, вимогливий керівник, майстер слова й діла.
Завдяки йому школа розширилась: двозмінне навчання замінене однозмінним. Початкові класи були переведені в незаселені хати. Покращилась навчально-виховна робота. Школі виділили велику пришкільну ділянку, на якій учні працювали, проводячи досліди з вирощування сільськогосподарських культур. Було побудовано теплицю, кролеферму. Школа мала прибутки від реалізованої продукції, вирощеної силами учнів.
Богдан Миколайович, директор-ентузіаст, за підтримки районного керівництва розпочав будівництво школи, у якій навчаються учні в даний час. Із 1966 року МПМК-150 будує нову школу.
Зупинимось на останніх десятиліттях минулого століття. Навчання проводиться у новозбудованій 1967 р. школі. Кількість учнів коливається у межах 100 осіб. По 10-20 і більше років у цей час у школі працюють такі педагоги: Павлишин Володимира Романівна (українська мова і література), Німас Володимира Дмитрівна і Палюх Марія Михайлівна (французька мова), Журавська Ольга Тимофіївна (математика), подружжя Бугель Марія Миронівна (початкові класи) і Бугель Петро Миколайович
(трудове навчання; згодом став священиком), Наливайко Святослава Ігнатівна (російська мова і література).
Окремо зупинимось на вчительських династіях. Єдиний запис про місце праці - Тростянецьку восьмирічну школу - мають Гетьман Марія Федорівна (багаторічний директор школи, учитель хімії і біології) та її чоловік Гетьман Микола Іванович (вчитель історії, нині покійний), а також їх єдиний син Ігор (учитель трудового навчання та української мови і літератури; через сімейні обставини зараз не працює). По кілька десятиліть у цій школі працювала вчителем музики рідна сестра Миколи Івановича - Медзяк Софія Іванівна (нині на пенсії, проживає в с. Монастирок), а також двохрідна сестра Горчаківська Ярослава Михайлівна (учитель молодших класів; нині пенсіонерка, проживає в Золочеві). До речі, їх єдині доньки також здобули педагогічну освіту - Медзяк Марія кілька років викладала музику в Зозулівській СШ ( нині виїхала в Італію), а Грабовська Ірина викладає історію в Золочівській ЗОШ І-ІІ ст.. №3, а також Ковалишин Розалія Петрівна та її дочка Галина Мар'янівна - вчитель початкових класів.
Школа в ті роки мала досить привабливий вигляд, належну матеріально-технічну базу. Найкращими були фізичний та історико-
географічний кабінет. У 80-х роках облаштовано чудовий спортивний майданчик, який функціонує й донині. Учні брали участь у районній піонерській грі «Зірниця» й ніколи не залишались без нагород, а також у районних спортивних змаганнях з різних видів спорту, у художній самодіяльності. Непогані показники були в той час на районних олімпіадах із французької мови, математики.
Педагогічну професію в нашому селі цінують. Ми пишаємось нашими колишніми учнями - Пелех Марією Михайлівною (нині директор ЗОШ с. Скварява), Сич Ольгою Ярославівною (учитель ЗОШ №4 м. Золочева), Тимечко Любов'ю Ярославівною (учитель у м. Червонограді), Чиж Наталією Володимирівною (учитель Новоселищної ЗОШ І-ІІ ст.., фіналіст конкурсу «Учитель року-2007»), Вовнянко Галиною Ярославівною (учитель молодших класів у Самбірському районі), а також своєю колегою Ярош Марією Богданівною (учитель молодших класів із понад 20-річним стажем, депутат сільської ради) та Глушко-Левицькою Зоряною Романівною (учитель молодших класів Луківської ЗОШ І ст..).
Були в історії школи й складні часи. Виправляти ситуацію довелося молодому директору Башку Олегові Богдановичу. А відродження школи почалося у 2003 році з приходом нового директор Терендій Наталії Володимирівни, учителя біології. На той момент школа була в занедбаному стані: не вистачало підручників, матеріальна база була незадовільною, у класах давно не робили ремонт, узимку в приміщенні було дуже холодно. Навчання не велося на належному рівні. Саме тому багато батьків віддавали своїх дітей в інші школи.
Із 2010 року навчальним закладом керує Савчук Андрій Юрійович, учитель української мови та літератури. Сьогодні школа має нове обличчя: усі класи чисті, охайні, кабінети оформлені на належному рівні, змінилося ставлення дітей до навчання, деякі учні повернулися сюди з інших шкіл. Учні беруть активну участь у шкільних олімпіадах, різноманітних районних, обласних та всеукраїнських конкурсах.
Використано спогади: Гарасимів Святослави Ігнатіївни Леськів Ольги Михайлівни Ярош Марії Богданіви
діти с. Тростянець Малий, 1917 р.
Резолюція організацій с.Тростянець Малий у протесті проти Голодомору 1932 року на Великій Україні.
Витяг з Звіту краєвої ОУН 1948 р.
![]() ![]() | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |